Boeken & stuff, Boekreviews

Recensie Tweestrijd – Linda Jansma

Op 11 februari 2012 kwam het tweede boek van Linda Jansma uit. Tweestrijd. Een boek over huiselijk geweld.

Hanna’s wereldje is perfect. Voor de buitenwereld althans, want al vanaf het begin van haar huwelijk met de rijke en gerenommeerde gynaecoloog Axel Kolman wordt haar leven beheerst door intimidatie, bedreigingen en geweld. Sonja, ongedwongen en zelfstandig, werkt als rechercheur bij de Utrechtse politie. Ze is getrouwd met Maurice, een advocaat die leeft voor zijn werk en niets liever wil dan een gezin stichten, iets wat zijzelf helemaal niet ziet zitten. Als Sonja en Maurice de villa tegenover die van Hanna en Axel betrekken, raken hun levens ongewild met elkaar verstrengeld, wat een kettingreactie in werking zet, die niet meer te stoppen is. Wanneer Hanna ontdekt dat Axels verleden niet zo brandschoon is als ze altijd gedacht heeft, krijgen de gebeurtenissen een gevaarlijke wending, met ongekende gevolgen…..

Mijn recensie bevat géén spoilers.

In het eerste hoofdstuk wordt het hoofdonderwerp van dit boek al pijnlijk duidelijk. Het boek begint met een verhaal uit het oogpunt van een vrouw. Deze vrouw wordt mishandeld en uiteindelijk komt zij door een messteek om het leven. Zodra je dit eerste hoofdstuk hebt gelezen ga je al nadenken over het verloop van het boek. Je zit constant met het idee in je hoofd of dit de hoofdpersoon is, en of zij dus ook komt te overlijden.

Dan gaat het verhaal verder in twee verhaallijnen. Je leest het uit het oogpunt van Hanna, de vrouw van de gerenommeerde gynaecoloog Axel Kolman, en uit het oogpunt van Sonja, een agente die na verloop van tijd tegenover Hanna en Axel komt wonen. Hanna is al ruim 20 jaar met Axel getrouwd en sindsdien is Hanna het slachtoffer van huiselijk geweld. Ze wordt systematisch door haar man mishandelt. Axel kent geen genade, zodra Hanna iets doet wat hem niet zint slaat hij er op los, tot bloedens toe. Echter is Hanna er zo diep van overtuigd dat Axel van Hanna houdt en dat hij dit niet expres doet, maar uit liefde.

In dit hele boek wordt Hanna stelselmatig mishandelt door Axel. Ik heb op sommige stukken met mijn mond open zitten lezen over het feit wat Axel allemaal met Hanna deed. Op een gegeven moment gaan de overburen van Hanna en Axel verhuizen en komt er een vrouwelijke politieagente in het huis tegenover Hanna en Axel te wonen. Deze politieagente gaat op een dag kennis maken met Hanna, ze ziet dan de blauwe plekken en striemen bij Hanna en dit houdt haar bezig. De agente, Sonja, kan het niet van zich afzetten en zoekt regelmatig contact met Hanna wanneer Axel naar zijn werk is. Echter komt Axel hier al snel achter en mag Hanna Sonja niet meer zien… Dit houdt Hanna een paar dagen vol totdat Hanna erachter komt dat ze zwanger is….

Deze ommekeer in het boek zorgt ervoor dat Hanna van Axel af wil. Ze ziet eindelijk in wat Axel met haar doet en accepteert dit niet langer. Ze wil er samen met Sonja voor zorgen dat ze bij Axel weg kan. Dit lukt haar echter niet. Axel komt erachter en neemt Hanna weer mee naar huis, met alle gevolgen van dien. Axel houdt het echter niet alleen bij de mishandeling van Hanna, hij is ook niet bang voor Sonja… Uiteindelijk neemt Hanna zelf het heft in handen en dat zorgt voor een dramatische wending van dit verhaal…..

Ik vind dat dit tweede boek van Linda ook weer erg goed geschreven is. Het is spannend, maar zeker ook heel erg interessant en leerzaam. Misschien ook wel taboedoorbrekend. Het is vaak niet een onderwerp waar slachtoffers gauw met iemand over praten en het meestal altijd verdringen. Naar mijn mening is dit boek zeker net zo goed als het eerste boek van Linda; Caleidoscoop.

Previous Post Next Post